„Deux morceaux” to utwór dwuczęściowy o wirtuozerskim charakterze, który wykorzystuje pełnię możliwości brzmieniowych orkiestry. Kompozycja odwołuje się do polskiej tradycji muzycznej ujętej w niestandardowy sposób.
To dzieło powstało w ramach programu "Zamówienia kompozytorskie" realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Dofinansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
W programie znajdzie się również „II Koncert fortepianowy” Wojciecha Kilara. Utwór wyjątkowy, jeśli chodzi o dobór obsady wykonawczej. Kompozytor zdecydował się zestawić brzmienie fortepianu nie z orkiestrą symfoniczną jak w przypadku I Koncertu fortepianowego, a z dźwiękami orkiestry smyczkowej i perkusji.
Na zakończenie koncertu zabrzmi „Symfonia d-moll” CésaraFrancka pisana w latach 1886-1888, która wbrew przyjętym schematom, składa się z trzech części. Dziś jest to najbardziej znany utwór orkiestrowy romantycznego twórcy, choć z powodu śmiałego języka kompozytorskiego w dniu paryskiej premiery spotkał się z chłodnym przyjęciem publiczności. W dziele mocno wyczuwalne są inspiracje kompozytora muzyką niemiecką, m.in. Wagnerem i Brahmsem.
Koncert odbędzie się 10 grudnia o godz. 19:30 w Sali Koncertowej Filharmonii Kaliskiej - Aula Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego UAM przy ul. Nowy Świat 28/30 (wejście do sali wyłącznie od strony parkingu).
Wykonawcy:
Paweł Kotla – dyrygent
Rozalia Kierc – fortepian
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej
Danuta Synkiewicz - prowadzenie koncertu
Paweł Kotla studiował dyrygenturę u Ryszarda Dudka i Bogusława Madeya na Akademii Muzycznej w Warszawie i AccademiaChigiana w Sienie. Studia podyplomowe w zakresie muzykologii i praktyki wykonawczej muzyki dawnej ukończył na Uniwersytecie w Oksfordzie u Andrew Parrotta – słynnego założyciela zespołu TavernerPlayers& Choir i Edwarda Higginbottoma – dyrygenta New College Choir, Oxford. Prócz tego brał udział w kursach mistrzowskich w Wiedniu, Innsbrucku, Bressanone i u legendarnego fińskiego profesora JormyPanuli. Jako asystent pracował z takimi dyrygentami jak Sir Simon Rattle, Valery Giergiew, otrzymując doskonałe opinie m.in. od Sir Colina Davisa („Paweł Kotla to dyrygent posiadający godny uwagi talent. Z przyjemnością zarekomendowałbym go każdemu”), Sir Neville’a Marrinera i Yuri Temirkanova. Dyrygował w Austrii, Belgii, Białorusi, Brazylii, Czechach, Gruzji, Hiszpanii, Mołdawii, Monako, Niemczech, Rosji, Słowacji, Szwecji, Ukrainie i Wielkiej Brytanii, w takich słynnych salach jak Royal Albert Hall, RoyalFestival Hall i Barbican Hall w Londynie, Opera Narodowa Ukrainy w Kijowie, Filharmonia Berlińska, Opera Królewska w Madrycie, Berwaldhallen w Sztokholmie, Opera w Sao Paulo i Wielka Sala Filharmonii w Petersburgu m. in. z London Symphony Orchestra, OrquestraSinfônicaMunicipal de Sao Paulo, Narodową Filharmonią Gruzji, City of Birmingham Symphony Orchestra, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Ukrainy, Narodową Orkiestrą Kameralną Gruzji – Georgian Sinfonietta.
Rozalia Kierc edukację muzyczną rozpoczęła w klasie fortepianu Krystyny Dyżewskiej w PSM I st. im. G. Bacewicz w swoim rodzinnym mieście. W 2017 r. ukończyła z wyróżnieniem International High School of Wroclaw IB Diploma oraz PSM II st. im. Wł. Żeleńskiego w Krakowie w klasie prof. Stefana Wojtasa. Po uzyskaniu w 2020 r. dyplomu z wyróżnieniem, kontynuuje studia pianistyczne II st. pod kierunkiem prof. Stefana. Wojtasa w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Od 2019 r. jest studentką Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie dyrygentury prof. Marzeny Diakun. Nieprzerwanie od 2008 r. należy go grona stypendystów Prezydenta Wrocławia w Dziedzinie Kultury i Sztuki. W 2009 r. została stypendystką KIWANIS Wratislavia, a prof. G. Pstrokońska-Nawratil skomponowała dla niej tryptyk „Muszelki”. Stypendystka Rektora Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. W 2015 r. uhonorowana Nagrodą Artystyczną Elżbiety i Krzysztofa Pendereckich. Na międzynarodowych konkursach muzycznych otrzymała kilkanaście pierwszych nagród, nagrody specjalne oraz Grands Prix, także na konkursie kompozytorskim dla dzieci i młodzieży za utwór „Toccaresca”. Podczas czterech edycji Międzynarodowego Forum Pianistycznego „Bieszczady bez granic” otrzymała wiele nagród, dwukrotnie Nagrodę Publiczności oraz najważniejsze wyróżnienie Forum - Złoty Parnas. Rozalia od 7 roku życia występuje jako solistka i kameralistka w kraju i za granicą m.in. w Monachium, Splicie, Wiedniu, Pradze, Nicei, , NFM we Wrocławiu, siedzibie NOSPR w Katowicach, Studio Koncertowym PR im. W. Lutosławskiego i W. Szpilmana oraz SK Radia Gdańsk, Filharmonii Szczecińskiej, w Teatrze Stanisławowskim i Pałacu na Wyspie, na Zamku Królewskim w Warszawie. Z zamiłowaniem wykonuje muzykę kameralną w duetach instrumentalnych i wokalnych oraz prawykonuje utwory młodych polskich kompozytorów.
Zbigniew Bagiński - kompozytor, pedagog, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Podstawy edukacji muzycznej zdobywał w szczecińskich szkołach muzycznych. Studia kompozytorskie ukończył w Warszawie, gdzie mieszka od 1963 roku. Debiutował Tryptykiem na klarnet i fortepian w 1968, a na arenie międzynarodowej utworem fortepianowym Miscellanea na NordiskeMusikdage w Kopenhadze w 1974. Utwory kompozytora wykonywane były na licznych koncertach i festiwalach m.in. na World Music Days, Schleswig-Holstein Musik Festival, PolishRealities w Glasgow,Inventionen i Musik Biennale w Berlinie, New Musik Days w Bukareszcie, Leningradzkiej Wiośnie Muzycznej, Ukrainian International Music Festival w Kijowie, wielokrotnie na Warszawskiej Jesieni, Warszawskich Spotkaniach Muzycznych, Festiwalu Prawykonań NOSPR i wrocławskim festiwalu Musica Polonica Nova. Od 1974 Profesor Bagiński związany jest z warszawskim Uniwersytetem Muzycznym, gdzie od 1989 prowadzi klasę kompozycji, a w latach 2004–2012 kierował Katedrą Kompozycji. W latach 1973-74 współpracował z Instytutem Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, a od 1981 wykłada historię muzyki na Wydziale Reżyserii warszawskiej Akademii Teatralnej. W latach 1989 -1999 pełnił funkcję sekretarza generalnego Związku Kompozytorów Polskich, a w okresie 2001–2011 kierował zarządami Oddziału Warszawskiego tego stowarzyszenia. Jest autorem hejnału Zamku Królewskiego w Warszawie, od 2008 oficjalnego hejnału Warszawy, granego codziennie o 11.15 z wieży zamkowej.