Austriacki poeta Heinrich Joseph von Collin zostałby zapewne zapomniany, gdyby nie Ludwig van Beethoven, który w 1807 roku wziął na warsztat jego tragedię pt. „Coriolan”. Na jej podstawie skomponował Uwerturę o tym samym tytule. Beethovenza pomocą dźwięków doskonale wydobył dramatyczną istotę tragedii, oddając wewnętrzny konflikt głównego bohatera, rzymskiego patrycjusza Coriolana.
„II Koncert skrzypcowy d-moll” op. 22 jest dowodem przemiany, jaką przeszedł Henryk Wieniawski, stając się w pełni dojrzałym kompozytorem. Odchodząc od czystego wirtuozostwa na rzecz pogłębionego wyrazu muzycznego, kompozytor wniknął w istotę instrumentu, zmieniając swoje podejście do relacji solisty i orkiestry. W „I Koncercie” ta korelacja odbywa się na zasadzie konkurowania, w tym przypadku jest to spójny dialog. Koncert składa się z trzech części: „Allegro moderato”, „Andante ma non troppo”, „Allegro moderato”.
Jedno z najsłynniejszych dzieł Wolfganga Amadeusa Mozarta „Symfonia g-moll” KV 550, składa się z czterech części. Pierwsza „Allegro molto” rozpoczyna się śpiewnym, lecz niespokojnym tematem. Wraz z tematem pobocznym silne i namiętne wybuchy emocji słabną, by w przetworzeniu stać się przedmiotem wyjątkowo śmiało przeprowadzonego konfliktu dramatycznego. „Andante” wprowadza nieco bardziej melancholijny nastrój, przynosząc nieco spokojniejsze barwy dźwiękowe. Trzecia część „Menuet” jest jednym z bardziej dramatycznych punktów utworów, prowadzącym do wielkiego ożywionego finału „Allegro assai”.
Koncert odbędzie się 1 lipca o godz. 19:30 w Sali Koncertowej Filharmonii Kaliskiej: Aula Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego UAM przy ul. Nowy Świat 28/30 (wejście do sali wyłącznie od strony parkingu).